Dag één en twee. Deel van de golden circle

2 juni 2018 - Borgarnes, IJsland

Met 2 uur vertraging landde ons vliegtuig gistermiddag op Keflavik international airport. De eerste stop was bij Hertz om onze huurauto op te halen.  We mogen een splinternieuwe Dacia Duster 4 wheel drive voor ruim een week de onze noemen.  Verder kregen we een tablet met daarop wat informatie over IJsland en een navigatiesysteem mee. So far, so good. Hoog tijd om het eerste deel van onze reis te starten. Eindelijk IJsland in het echt.

De afgelopen maanden heb ik een reisschema gemaakt aan de hand van de hotels die al voor ons geboekt zijn.  Het zou zo jammer zijn als we een hele mooie plek zouden missen. Maar wat ik ook probeerde gisteren,  de zorgvuldig gemaakte routes in Google Maps kreeg ik niet aan de praat. Hij gaf wel een voorbeeld van de reis maar navigeren ho maar. Dan maar gebruik maken van de Garmin die bij de auto hoort. Adressen zijn hier schijnbaar  lastig in gebruik maar gelukkig had ik de GPS locaties van de hotels ook in mijn overzichtje gezet.  Helaas.... die codes komen blijkbaar in verschillende formaten  voor, daar kwam ik dus ter plekke achter. Uiteindelijk kregen we Google Maps toch aan de praat maar de eerste kilometers in IJsland keek ik niet zo vrolijk als ik van te voren had verwacht.

Een deel van de route hebben we gemist door het geklooi met Google Maps maar uiteindelijk reden we langs een kleine waterval die in geen enkel boekje of website die ik over IJsland heb gelezen voorkomt. Maar het was een fantastische kennismaking.  Ik ben in verschillende landen bij watervallen geweest naar deze was, woest en prachtig en lieflijk tegelijk. Het zonnetje scheen een beetje en heel even was er een regenboog zichtbaar in het opspattende water. Wow!!

Vannacht hebben we geslapen als een blok.  Dankzij de twee uur tijdsverschil waren  we vanochtend ook nog lekker bijtijds uit bed.

Gelukkig hadden we het probleem met Google Maps na wat bedrust en een heerlijk ontbijt wel snel doorgrond en konden we op weg naar onze eerste stop: een warme bron Hrunalaug Hot Spring.  Warm water van zo'n 37 graden komt daar gewoon uit de grond omhoog. Hup de badkleding aan en wat een geweldige Zen ervaring was dat. Daar kan echt geen whirlpool of kruidenbad in de sauna tegenop. Buiten was het zo'n 8 graden  maar het water had echt de perfecte badtemperatuur en dat bleef ook zo. Ondertussen genieten van het prachtige Hobbit landschap er om heen.

De volgenden stop was De Gulfoss waterval. Waar ik de waterval van gisteravond al heel indrukwekkend vond was deze ronduit overweldigend. Zo veel water wat met zo veel kracht naar beneden komt. Ongelooflijk! Het is allemaal gletsjerwater maar je kan je echt niet voorstellen hoe het kan dat er zoveel water stroomt. En maar blijft stromen.

Onderweg moesten we nog even wachten op een kudde schapen en lammetjes ( aah...zo schattig) die moesten oversteken.

Na Gulfoss stonden de geisers Geysir en Strokkur op het programma. Wat een bizarre gewaarwording is dat. Dit moet je natuurlijk gezien hebben als je IJsland bent en het is echt heel apart en prachtig om te zien hoe de druk langzaam opbouwt en de Strokkur daarna het kokende water titientallen meters hoog spuit.  Om de geisers heen liggen ook nog allemaal kleine hete bronnen. De zwaveldampen moet je er maar even bij bedenken als je de foto's bekijkt.

Onderweg naar het Nationaal park Thingvellir rijd je over een hoger gelegen weg. Aan de linkerkant van de weg is geen diepe ravijn of zo maar het is al gauw een meter of 10 lager dan de weg. Het was niet druk op die weg en op een gegeven moment zagen we een jongen zwaaiende vanuit het lagere deel de weg op rennen. Hij bleek een ongeluk te hebben gehad. Zijn vriendin die achter het stuur had gezeten had een epileptische aanval gehad en was van de weg geraakt. Zij lag bewusteloos naast de auto. Wij hebben eerste hulp verleend en Jan heeft het verkeer staan regelen tot de politie en ambulance er een half uur later waren. Gelukkig was het meisje alweer bij bewustzijn toen de politie kwam, het leek dus allemaal met een sisser af te lopen.

Daarna op naar Thingvellir nationaal park. Hier komen het amerikaanse en europese continentale plat bij elkaar in de vorm van een kloof. We zijn maar in een klein deel van de kloof geweest. Het was onbeschrijflijk mooi, het lijkt het einde (of het begin?) van de wereld. Echt één van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest.

Ondertussen is het 22.30 uur en nog helemaal licht. Het regent nu wel een beetje maar het weer valt tot nu toe erg mee.

Morgen laten we het toeristische zuiden achter ons en gaan we richting Akureyri.

1. Anja:
    3 juni 2018
    Prachtig Kaatje, lekker samen genieten!!!
  2. Manon:
    3 juni 2018
    Wauw, wat een mooie foto’s! Ben al benieuwd naar je volgende verhaaltje
  3. Petra:
    3 juni 2018
    Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd. Goede start van jullie reis.
  4. Annmarlous:
    3 juni 2018
    Wat een belevenissen alweer! Prachtige foto's van een bijzondere omgeving, wat zullen jullie genieten. X
  5. Ans schoonhoven:
    3 juni 2018
    Mooi hoor schitterende plaatjes en geweldige avonturen.
  6. Diny:
    3 juni 2018
    Leuk om jullie belevenissen te volgen. De eerste dag al meteen veel gezien en meegemaakt. Ga zo door!
  7. Ingeborg:
    3 juni 2018
    Wow, wat gaaf! En verhalen alsof je al een week weg bent 😃
    Dat huisje! Jullie zitten écht in een Hobbitlandschap 😁😂 Veel plezier weer vandaag, ik kijk alvast uit naar je volgende verhaal.... X
  8. Denise:
    3 juni 2018
    Super leuk om te lezen! Prachtige foto's!
    Veel plezier vandaag.
  9. Renate:
    3 juni 2018
    wow!!! prachtig en een heel ander soort vakantie.....
  10. Marja:
    3 juni 2018
    Ziet prachtig uit! Ijsland staat al een tijdje op mijn lijstje maar als ik dit zie wil ik er gelijk heen! Have fun!
  11. Merel:
    3 juni 2018
    Prachtige foto's en geniet nog even verder!
  12. Rita:
    Ohhhh wat geweldig zeg👍🏼😃
  13. Rieneke:
    3 juni 2018
    Klinkt super leuk en mooi. Geniet maar lekker
  14. Fini:
    3 juni 2018
    Wat een geluk voor hen dat jullie die mensen konden bijstaan totdat de hulpdiensten er waren. En wat een prachtig landschap! Ongelooflijk dat jullie in twee dagen al zoveel hebben gezien en meegemaakt. Ik wens jullie in ieder geval nog heel veel plezier daar en blijf je verhalen volgen.
  15. Ilona Riep:
    3 juni 2018
    Heel erg mooi! Ben benieuwd naar de rest😀
  16. Mia Driesten:
    3 juni 2018
    In wat een prachtige wereld zijn jullie geland. Als ik alles zo bekijk en goed tot me door laat dringen krijg ik het gevoel dat jullie in een tijdcapsule hebben gereisd. Een andere wereld.
  17. Riemke:
    3 juni 2018
    Wat een prachtige en bijzondere omgeving, dat wordt bij thuiskomst klussen voor Jan 😉 voor zo,n heerlijke Hottub in de tuin !!
  18. Mischa:
    4 juni 2018
    Erg leuk om te lezen, ik loop een beetje achter maar je begrijpt wel waarom.
    Op naar de het volgende verhaal. X
  19. Mary huitema:
    9 juni 2018
    Leuk om zo een beetje mee te reizen!!