Dag 7: de oostelijke fjorden

7 juni 2018 - Höfn, IJsland

Wat weer een prachtige dag. We zijn vandaag verder naar het zuiden afgezakt door de fjorden aan de oostkust. Tja en dat dan na elke bocht in de weg ( en dat waren er heel wat) weer een prachtig vergezicht opdook dat weten jullie nu wel. Wij zijn nog steeds verrast hoor. Elke keer weer! Jan zei vanmiddag: "steeds denk je dat je het mooiste wel gezien hebt, maar dan komt er weer een landschap dat er zo anders en zo mooi uitziet". We staan dan ook af en toe allerlei kreten te slaken en te roepen hoe prachtig het is.
Ik vermoed dat sommige voorbijgangers echt denken dat we niet helemaal goed snik zijn als ze ons horen.

Even wat wetenswaardigheden over IJsland: het hele eiland wordt ontsloten door een ringweg. De 1. Stel je hierbij niet de ringweg A10 voor maar eerder een provinciale weg die soms ook nog over gaat in gravel. De weg is prima te rijden. Automobilisten rijden heel relaxed maar niet truttig.
Op de weg kom je een paar eigenaardige dingen tegen:
Heel veel bruggen die maar één rijbaan hebben. De auto die er het eerste is mag er als eerste op. Dit gaat altijd goed en wordt altijd soepel opgelost tussen de automobilisten onderling. Je wordt van te voren gewaarschuwd die een bord met daarop: "einbreid bru". IJslandse woorden lijken soms een soort letterlijk fonetisch Nederlands als je ze leest. Als je het hoort is er geen touw aan vast te knopen.
Als je in de bergen rijdt kom je hier regelmatig een steile heuvel tegen waardoor je niet kan zien wat er aan de andere kant van de heuvel is. Hiervoor wordt je ook gewaarschuwd met en bord. Blindhaed staat er op. Geweldig toch!!
In IJsland komt bijna al het water van de grote gletsjers. Warm water wordt echter ook wel opgewarmd door de thermische activiteit in de grond. Dit water wordt opgepompt en ruikt ook naar thermische activiteit. Als jullie mijn blog van eergisteren hebben gelezen weet je ook hoe dat ruikt. Vanochtend had ik een douche met zulk water. Heerlijk fris (not). Ik weet dat de term eau de toilette hier niets mee van doen heeft maar stiekem denk ik echt van wel hoor. PS bijna vergeten: Jan heeft de prachtige foto van de Puffin ingestuurd voor de foto wedstrijd van het NRC. willen jullie voor hem stemmen? https://foto.nrc.nl/Picture/view/39510 Alvast bedankt! PPS Julie beterschapswensen en een doosje ibuprofen hebben goed geholpen. Jan heeft gelukkig al veel minder pijn aan zijn voet.

1. Fini:
    8 juni 2018
    Net als je denkt dat je alles hebt gezien... WOW! Dat is duidelijk het land van de ongebreidelde prachtige vergezichten. Dat doet je een riekende douche hopelijk snel vergeten.
  2. Harma:
    WOW, WOW!!!
  3. Rieneke:
    Weer super, en onderhoudend 👍
  4. Annmarlous:
    8 juni 2018
    Dat herken ik nog van mijn vakanties, elke keer weer verrast zijn dat je een nóg mooier plekje ziet! Enne... de voorbijgangers denken vast dat het een oud-hollands gebruik is... haha. Jammer van de 'stink'douche, maar wie weet mss wel heel goed voor je huidje (???) Vreselijk leuk om je stukjes te lezen, en te genieten van de mooie foto's! X