Dag 6; naar de Oostkust

6 juni 2018 - Egilsstaðir, IJsland

Vanaf Myvatn vertrokken we vanochtend richting Borgarfjurdur. Dit is de plaats waar veel Papegaaiduikers (Puffins) nestelen. Op internet had ik gelezen dat de rotsen tijdens het broedseizoen zijn afgesloten zodat de vogels niet gestoord worden. Het was dus nog maar de vraag of weer ze te zien zouden krijgen. Ondertussen had Jan vanochtend vlak voor vertrek een smal ongelukje waarbij hij zijn hiel behoorlijk bezeerde. Lopen is daardoor nu echt wel heel pijnlijk voor hem. De geplande wandeling voor vandaag hebben we maar laten zitten.

Onderweg zagen we vanuit de auto echter weer zoveel moois. Na elke bocht veranderde het uitzicht in iets waardoor onze monden nog verder open vielen. De oostelijke fjorden zijn veel steiler dan de noordelijke. Jan mocht nu ook eindelijk pasjes rijden.
Halverwege de middag kwamen we aan bij de rots van de Puffins. En we mochten er gewoon bij komen. De Puffins vlogen af en aan vanuit zee naar hun nestje op de rots.
Ze zijn zo koddig. Landen gaat al een beetje plomp maar daarna waggelen ze naar hun nestje wat een holletje in de rots tussen het gras is. Ze laten zich er gewoon invallen zodra ze er zijn. Ploep- weg is ie.

We hebben ons kostelijk vermaakt tussen alle vogels. Daarna zijn we doorgereden naar de Egilsstadir, de grootste plaats in het oosten van IJsland met wel 2000 inwoners. Hier slapen we vannacht. Morgen zakken we langs de oostkust weer een beetje verder naar het zuiden.

1. Renate:
    6 juni 2018
    enig weer Kaar! hoe zijn de Ijslandse mensen en hebben jullie al iets traditioneel IJslands gegeten?
  2. Karin Terpstra-Zandvoort:
    6 juni 2018
    De mensen hier zijn super aardig! Proberen je het zo naar de zin te maken. Ook bij de bezienswaardigheden doen ze er alles aan om het de toeristen makkelijk te maken.
    Het eten is hier gruwelijk duur. Ongeveer de helft duurder dan in Nederland. Gisteren hadden we 2 pizza's met ieder een cola een waren we omgerekend 60 euro kwijt. We hebben één keer echt IJslands gegeten, was wel lekker maar Jan en ik zijn geen echte vis eters dus niet zo aan ons besteed.
  3. Manon:
    7 juni 2018
    Ik hoop dat Jan zijn voet snel hersteld. Wat een leuke vogeltjes!
  4. Merel:
    7 juni 2018
    Beterschap voor Jan en nog veel plezier!
  5. Fini:
    7 juni 2018
    He wat vervelend dat Jan nu een pijnlijke voet heeft. Wel verstandig om het lopen maar even over te slaan. Beterschap voor Jan. Jullie hebben gelukkig nog genoeg prachtigs kunnen zien en weer fantastische foto's gemaakt. Ben ook heel benieuwd naar de superfoto's van Jan. Fijne voortzetting weer!
  6. Karin Terpstra-Zandvoort:
    7 juni 2018
    Jan maakt zijn foto's in raw, hij moet ze altijd even uitknippen en bewerken. Hij doet er aaf en toe een paar als ik mijn blog schrijf. Sommigen staan op Facebook. Zo ook de Puffin die ik ook hier heb opgeslagen. Zo mooi vind ik die 😍😍
  7. Annmarlous:
    7 juni 2018
    Weer erg genoten van je verhaal en de prachtige foto's! Fijne dag, en beterschap voor Jan. X
  8. Fini:
    7 juni 2018
    Die fotowedstrijd foto van die puffin is inderdaad wondermooi!