Dag 3; naar het noorden

3 juni 2018 - Akureyri, IJsland

Nadat ik mijn blogje gisteravond had afgesloten was het de hoogste tijd om te gaan slapen. Om 22.30 was ik kapot. Dan merk je die 2 uur tijdverschil echt wel. Om effe door twaalven schrok ik weer wakker omdat een gezellig IJslands vriendinnenclubje hun feestje op de gang voor onze hotelkamer voortzette. Even vriendelijk waarschuwen dat wij daar achter lagen te slapen hielp wel. Heel eventjes. Iets minder vriendelijk vragen of het iets zachter kon mondde uit in een scheldpartij van de dronken "dame". Na wederom een half uur herrie is Jan even naar de receptie gelopen om te klagen. Dat hielp gelukkig zodat ik de rest van de nacht heerlijk heb geslapen.

Vanochtend evengoed op tijd er weer uit want vandaag stond de langste route op het programma. Zo'n 650 kilometer. Dat kwam omdat ik 3 flinke detours had ingelast. Naar Kirkjufell, naar Hraunfossar en naar Grettislaug. De omweg naar Kirkjufell hebben we toch maar niet gedaan. Zou echt te veel zijn geworden.
Hraunfossar hebben we wel gedaan. Hraun is IJslands voor Lava en fossar betekent watervallen. Het waren een heleboel kleine watervalletjes die door een muur van lava heen kwamen. Samen vormen ze één hele grote waterval. Nou dacht ik gisteren dat we al zoveel gezien hadden en dat het dus vast niét nog mooier kon. Maar deze watervallen waren spectaculair mooi. Zo bijzonder!!

Ook vandaag stond er een warme bron op het programma. Voor deze bron (Grettislaug) moesten we naar de fjorden in het noordwesten. Alleen de rit er naar toe was al zo ongelooflijk mooi. De weidsheid van het landschap, de tientallen (ik denk zelfs honderden) kleine en grotere watervallen, de meanderende rivieren, de donkerblauwe zee, de vulkanen met gletsjers er boven op. Ik zou willen dat ik een groot literair talent had om dit landschap te kunnen beschrijven met de woorden die het verdient. We zijn verschillende keren gestopt en ik heb letterlijk tot tranen geroerd staan kijken terwijl ik me heel klein en nietig voelde in dit immense landschap.

Na ongeveer 3 uur rijden waarvan het laatste stuk over een onverharde weg met het uiterlijk van een zeer lang gerekte poffertjespan kwamen we in Grettislaug. Deze warme bron ligt op zeeniveau in een fjord. Net toen we aankwamen begon de zon te schijnen. Wat heerlijk, in een warm bad, frisse zeewind door je haren, het zonnetje op je gezicht en uitzicht op de besneeuwde vulkanen. Tja we moesten uiteindelijk echt verder richting ons hotel in Akureyri. Dat was nog bijna anderhalf uur rijden. De route liep langs Glaumbaer, een kerkje en een turfboerderij uit de 18de eeuw.
Deze boerderij was tot 1947 in gebruik maar dient nu als museum. Helaas was het museum al gesloten toen we aankwamen.

We overnachten in Akureyri, een voor Ijslandse begrippen grote havenstad.
Tot morgen!

1. Tineke Kamp-Zandvoort:
    4 juni 2018
    Dat je nog tijd kunt vinden voor je verhaal! Wat een mooi land. Mooie foto's ook. Ik hang aan je lippen ;)
  2. Marlies:
    4 juni 2018
    Wat een prachtige reis Karin!
    Het maken van blog is niet alleen leuk voor de lezers maar ook voor jezelf. Alle ervaringen over een langere tijd terug te lezen is zo waardevol.
  3. Mischa:
    4 juni 2018
    Wat een mooi en bijzonder landschap. Wat zullen jullie genieten.
  4. Renate:
    4 juni 2018
    Literair talent heb je écht wel Karin! en weer prachtige fotos!
  5. Ped:
    4 juni 2018
    Spectaculaire foto's zeg! Wat een ruig gebied is het en wat is de natuur mooi... (zeker als jij in je badpakje in de warme vijver ligt, ha, ha). Ga door met bloggen, leuk.
  6. Manon:
    4 juni 2018
    Wat een prachtige foto’s , je omschrijft het heel mooi!
  7. Ingeborg:
    4 juni 2018
    Prachtig verhaal weer Karin! En het komt écht over hoor, dus literair talent genoeg :)
  8. Fini:
    4 juni 2018
    Wat een prachtige foto's van een prachtig land. Ik kan me voorstellen dat je af en toe sprakeloos bent van zoveel pracht en weidsheid. Met dat literaire talent zit volgens mij wel goed, want je enthousiasme voor alles wat je meemaakt daar komt heel goed over. Ik krijg ineens zin om naar IJsland op vakantie te gaan (het zal nog wel even duren voordat dat ooit gaat lukken, maar goed...). Benieuwd naar morgen!
  9. Anja:
    4 juni 2018
    Prachtig Kaatje...wat zijn jullie aan het genieten. Weer iets voor op mijn bucketlist !!!
  10. Rieneke:
    Heerlijk weer Karin
  11. Annmarlous:
    4 juni 2018
    Wat een afwisseling in landschap, soms net een maanlandschap, dan weer een dijk met schaapjes.... En tussendoor nog even lekker badderen in t zonnetje, heerlijk!! Ontzettend leuk om jullie zo te volgen, en al dat moois te zien. Voor jezelf ook handig om zo'n blog bij te houden, dat zal nog vaak doorgelezen en gekeken worden, wanneer jullie weer thuis zijn. Welterusten voor vandaag. X
  12. Mia Driesten:
    5 juni 2018
    Hier word ik stil van. Zo mooi en groots. Adembenemend.
    Groetjes Mia