Dag 4, de zee op

4 juni 2018 - Myvatn, IJsland

De afgelopen nacht heb ik voor het eerst mijn slaapmasker gebruikt. Dit hotel had geen verduisterde gordijnen met als gevolg dat toen ik vannacht tegen vieren even wakker werd het al volop dag leek. Met het masker op viel ik gelukkig al snel weer lekker in slaap.

Vandaag ging onze reis van Akureyri naar Myvatn (het muggenmeer). De eerste geplande stop was weer een waterval, Godafoss. Je blijft je verbazen over de hoeveelheden water die naar beneden komen. Stiekem denk soms dat het allemaal weer terug gepompt wordt.

Onderweg reden we langs een meer dat zoo glad was als een spiegeltje. De gigantische bergen eromheen werden prachtig weerspiegeld. Hier en daar stonden kleine huisjes tegen de voet van de bergen gepland. Was weer een plaatje om stil van te worden.

Ik probeer zo bewust mogelijk van alles te genieten en het helemaal in me op te nemen. Af en toe vliegt het me echt aan hoe bijzonder deze reis is.

Vanmiddag stond één van de hoogtepunten van de vakantie op het programma. Walvissen spotten. Met een antieke schoener vaarden we vanuit Husavik naar de baai waar walvissen foerageren. Ze komen vanuit de Canarische eilanden en hebben onderweg niet veel gegeten. Dat doen ze in de baai omdat de gletsjer-rivieren die vanuit ijsland de baai instromen veel voeding voor de walvissen brengt. Onderweg mochten we helpen met het hijsen van de zeilen. Jan vond het geweldig. Ik ben ijzeren - Heinig naar de horizon blijven zitten kijken. De laatste keer op zee was ik zo vreselijk zeeziek, dat wilde ik echt kostte wat het kost voorkomen. Mede dankzij de Primatour is dat i uitstekend gelukt.

We hebben vanmiddag 6 bultrugwalvissen gezien. Soms zwommen ze alleen maar ze kwamen ook met z'n drieën synchroon boven water.
Alleen het geluid al waarmee ze water omhoog spuiten. Wat een machtige dieren zijn dat!
Na het varen zijn we direct, iets eerder dan de voorgaande dagen, naar het hotel gegaan. We zijn best moe dus we hebben even een rustmomentje ingebouwd. Vanuit de kamer kunnen we echter toch volop genieten van het ijslandse landschap. En het is prachtig weer! ☀☀☀
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra:
    Geweldig zeg.
    Je zit er trouwens bij als een filmster Kaar...zichtbaar aan het genieten. En kapitein Jan staat er stoer op.
  2. Elsa:
    4 juni 2018
    Wat prachtig Karin, mooie natuur en dan de walvissen, genieten!
  3. Ingeborg:
    4 juni 2018
    Prachtig weer! Alleen de foto's zijn al zo onwerkelijk, kan me voorstellen dat het in het echt overweldigend moet zijn...

O, enneh... Houden zo, op die boot. Het is voor iedereen echt beter als jij je niet met het manoeuvreren van zo'n ding bemoeit (Hou vast! Laat los!) 😁😁😁
  4. Harma:
    Hoi Karin en Jan,

dat is even genieten en wat een mooie foto's!
    Wat fijn dat we op afstand mee mogen genieten, bedankt.
  5. Fini:
    4 juni 2018
    Geweldig om te zien hoe jullie genieten van deze reis. Mooie foto's weer. Verstandig om even een rustmoment in te bouwen. Jullie hebben echt de prachtigste landschappen en bezienswaardigheden al kunnen bekijken in zo'n korte tijd. En dan ook nog zo'n prachtige omgeving vanuit je hotelkamer... heerlijk om daar even van alle indrukken bij te kunnen komen.
  6. Ilja:
    4 juni 2018
    Wow, mooie reis Karin! Heerlijk!
  7. Pauline:
    4 juni 2018
    Wat een geweldige ervaring. Leuk om het op deze manier mee te mogen beleven.
  8. Chris Zandvoort:
    5 juni 2018
    Geweldige ervaringen Kaar
  9. Monique S.:
    5 juni 2018
    Mooi hoor! Is het er zo rustig als op de foto's lijkt? Het ziet eruit alsof je uren kunt rijden zonder iemand tegen te komen.